Az utóbbi két évben a Toyotának közel 8 millió autót kellett visszahívnia beragadó és beakadó gázpedálok miatt, továbbá az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet is vizsgálatot indított az ügyben. A NASA mérnökei nem találtak arra utaló jelet, hogy az akaratlan gázadásokat az elektronikus rendszer és az elektromágneses interferencia okozta volna.
2009-ben és 2010-ben a Toyota közel 8 millió autó hívott vissza a beragadó és beakadó gázpedálok miatt, amely miatt a Kongresszus sürgetésére az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet (NHTSA) átfogó vizsgálatot indított. Az NHTSA vizsgálatának eredményeképpen a Toyota 48,8 millió dollárt büntetést és kártérítést fizetett a különféle tavalyi biztonsági visszahívások során, korábban egy millió dollár volt a legnagyobb büntetés, amit a General Motorsra szabtak ki.
Az Amerikai Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma a tíz hónapig tartó vizsgálatsorozat után bejelentette, hogy a Toyota Motor Corporation járműveinél észlelt akaratlan gyorsulásoknál nem játszott szerepet az elektronikus rendszer és az elektromágneses interferencia.
Augusztusban az Obama-adminisztráció bejelentette, hogy a vizsgálat első hat hónapja során semmilyen hibát nem találtak a Toyota autóinak szoftveres vezérlésű elektronikai rendszereiben.
A NHTSA a vizsgálatok során a NASA mérnökeinek segítségét is igénybe vette. A NASA mérnökei nem találtak olyan elektronikus hibát a Toyota járművekben, ami a pillangószelep nagymértékű nyitásával veszélyhelyzetet teremthetett volna, akaratlan gyorsítást előidézve a járműnél.
Ezek szerint kizárólag az NHTSA által több mint egy évvel ezelőtt azonosított két mechanikus hiba - a "beragadó" gázpedál, és a gázpedál kialakítása, ami miatt a pedál beakadhat a padlószőnyegbe - az akaratlan gázadás egyetlen ismert oka. Jelentésükben a NASA mérnökei megvizsgálták a Toyota járművek elektronikai áramköreit, és több mint 280 000 módon analizálták a szoftverkódot, hogy kiderüljön, tartalmaz-e valamilyen lehetséges hibát, ami akaratlan gázadáshoz vezethet. "A NASA semmilyen bizonyítékot nem talált arra nézve, hogy a nagymértékű, akaratlan gázadás kiváltó oka elektronikus hiba lenne" - mondta Michael Kirsch, a NASA Tervező és Biztonsági Központjának (NESC) főmérnöke.
"A Toyota örömmel fogadta a NASA és az NHTSA megállapításait vállalatunk intelligens (ETCS-i) Elektronikus Gázpedál Vezérlő Rendszerével kapcsolatban, és nagyra értékeljük a vizsgálat alaposságát. Bízunk benne, hogy Amerika legkiválóbb mérnökeinek szigorú, tudományos igényű elemzése tovább erősíti majd a Toyota és Lexus járművek biztonságával kapcsolatos bizalmat. Reméljük, hogy ez a tanulmány megingatja majd a Toyota ETCS-i rendszerével kapcsolatos, minden alapot nélkülöző spekulációkat, hiszen bebizonyosodott, hogy kiválóan megtervezett, valós körülmények közt is behatóan tesztelt rendszerünk nem okozhatja a járművek akaratlan gyorsítását" - mondta Steve St. Angelo, a Toyota vezető minőségbiztosítási igazgatója.
A cikk forrása:www.a5.hu/